کانون وکلا و وظایف آن چیست؟
نوشته شده توسط : بارمان

در همه کشورها کانون وکلا وجود دارد. کانون وکلای دادگستری ایران به عنوان یک انجمن غیر دولتی و غیر وابسته شناخته می شود که در سال 1331 طی یک لایحه ایجاد شد. و وظیفه اصلی آن نظارت بر امور وکلا می باشد.

البته در بعضی مناطق کانون وکلا وجود ندارد. برای تشکیل این انجمن ، 60 حقوقدان باید به عنوان وکیل کار کنند. در غیر این صورت ، تا زمان تاسیس انجمن ، وکلای آن منطقه تابع مقررات کانون وکلای دادگستری مرکز هستند.

در ادامه این مطلب از سایت شهرداد، همراه باشید تا در مورد وظایف کانون وکلا و طریقه پیگیری تخلفات این نهاد توسط دادگاه انتظامی وکلا بیشتر آشنا شوید.

وظایف کانون وکلا

وکلای عضو در کانون وکلا حق وکالت در دادگاه بدوی را دارند ، آنها حق تجدیدنظر در دیوان عالی کشور را دارند. در ضمن وکلای بدوی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر حق نمایندگی دارند.

  • اعطای نمایندگی قانونی به نامزدهای دارای صلاحیت قانونی

  • مدیریت امور دادگستری و نظارت بر کار وکلا

  • رسیدگی به تخلفات و پیگردهای انتظامی وکلا توسط دادستان و دادگاه انتظامی وکلا

  • کمک کردن به قوه قضایی

  • فراهم کردن مسیر پیشرفت علمی و عملی وکلا

ارکان کانون وکلای

طبق قانون استقلال وکلا در سال 1333 ، کانون وکلا از 4 قسمت تشکیل شده است:

مجمع عمومی کانون وکلا و ترکیب آن

بر اساس ماده 3 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری ، مجمع عمومی وکلای دادگستری هر یک از وکلا با وکلای درجه یک و دو در این زمینه تشکیل می دهند. مشروط بر اینکه مجازات انتظامی از درجه 4 فراتر نرود و از انجام حرفه تعلیق نشود.

شورای کانون وکلا مسئول اداره امور وکلا است. طبق لایحه دو کانون وکلا ، رئیس هیئت مدیره رئیس انجمن و نماینده قانونی کانون در کلیه ارگانهای رسمی است.

شورای کانون وکلای دادگستری مرکز از 12 عضو موثر و 6 عضو علی البدل تشکیل شده است. در مراکز دیگر 5 عضو اصلی و یک عضو علی البدل وجود دارد.

رئیس کانون وکلا بر رفتار و کنترل رفتار وکلا و کارآموزان نظارت می کند ، که در صورت بروز خطا باید هشدارهای لازم را به آنها بدهد.

دادسرا نظامی وکلا

این دادستانی مسئول رسیدگی به تخلفات و پیگرد قانونی وکلا است. و طبق ماده 15 لایحه استقلال وکیل، اگر دادستانی تخلفی از وکیلی را تشخیص دهد ، رئیس دادگاه یا دادستان باید مراتب را به دادسرا انتظامی اطلاع دهد.

اگر دادستانی تخلفی را کشف کند، پرونده به همراه دادسرا به دادگاه نظامی وکلا ارسال می شود. در غیر این صورت ، اگر دادستان استان اطلاع دهد و دادستان تسلیم دادسرا انتظامی وکلا نشود، درخواست تجدیدنظر از دادگاه انتظامی وکلا را خواهد داشت.

دادگاه انتظامی وکلا

دادگاه انتظامی وکلا از سه وکیل پایه یک دادگستری تشکیل شده است که وظایف آنها صدور حکم درباره تخلفات وکلا است. دو نفر از این افراد به طور متناوب انتخاب می شوند تا در صورت غیبت، یکی از اعضا جانشین وی نباشد.

دادگاه عالی انتظامی قضات مرجع نظارت بر احکام قابل اعتراض صادره از دادگاه انتظامی است.

کلام آخر

آشنایی با مسایل حقوقی می تواند در همه زمینه ها از اهمیت بالایی برای رسیدن به حق افراد مهم باشد. اپلیکیشن شهرداد یک اپ حقوقی است که با مراجعه به آن می تواند در مورد مسایل حقوقی و نکات مربوط به کانون وکلا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 





:: برچسب‌ها: کانون وکلا , وظایف کانون وکلا ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: