نکات مهم درباره تنظیم شکایت
نوشته شده توسط : بارمان

معمولا افراد هنگامی که تصمیم به تنظیم شکایت کیفری می گیرند، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از مراحل ثبت شکایت کیفری، مستقیم به کلانتری مراجعه می کنند. به منظور سهولت کار باید به تفکیک دو عنوان (شکایت حقوقی) از (شکایت کیفری) بپردازیم. در ابتدا باید بدانیم که شکایت کیفری را می توان روی هر برگه ای نوشت و به مرجع قضایی ارسال کرد.

شکایت حقوقی باید روی برگه هایی که از طرف قوه قضاییه تنظیم می شوند و (دادخواست) نام دارند نوشته شوند وگرنه از جانب دفتر دادگاه مورد پذیرش نخواهند بود. شکایت کیفری را می توان بدون حضور وکیل مطرح کرد ولی به طور معمول اکثر شکایت های حقوقی باید با حضور وکیل طرح شوند بخصوص در رابطه با شکایت هایی که موضوع آنها مالی است و خواسته آن بیش از یک میلیون تومان است.

تنظیم شکایت

مراحل ثبت شکایت کیفری

مرحله 1- مراجعه به دادسرا: گام اول تنظیم شکایت و تقدیم آن به دادسرا است. هنگامی که شاکی شکایت خود را مطرح می کند، دادسرا ملزم به رسیدگی می شود. و نمی تواند نسبت به رسیدگی به آن امتناع کند. شاکی برای طرح شکایت باید به دادسرایی که جرم در حوزه آن واقع شده است مراجعه نماید. بنابراین اگر جرم در حوزه قضایی شیراز واقع شده باشد حوزه قضایی تهران صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد. شکایتی که به دادسرا ارائه می شود باید دارای حداقل هایی باشد.

مرحله 2- تنظیم شکایت: شکایات در برگی تنظیم می شوند که «شکواییه» نام دارد. برخلاف دادخواست های حقوقی، نیازی نیست که شکواییه در برگ مخصوصی که توسط قوه قضاییه تنظیم می شود نوشته شوند، بلکه نوشتن در برگه معمولی کفایت می کند.

مرحله 3- تحقیقات مقدماتی: بعد از طرح شکایت کیفری، تحقیقات مقدماتی شروع می شود و پرونده در دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دادسرا در این مرحله به کمک ضابطان دادگستری به تحقیق درباره جرم و تعقیب متهم می پردازد. نکته ای که در این جا باید مورد بررسی قرار گیرد این است که لزوما در مرحله دادسرا جلسه ای تشکیل نمیشود و احتمال دارد دادستان و دادیار و بازپرس، طرفین را به صورت جداگانه احضار کنند و به مدارک و دلیل های ارایه شده رسیدگی، و رای مورد نظر خود را صادر کنند.

مرحله 4- رسیدگی در مرحله نخستین: بعد از اینکه پرونده به دادگاه ارسال می شود و وقت رسیدگی تعیین می شود، جلسه دادرسی با حضور طرفین یا وکیل آنها تشکیل می شود.

قاضی دادگاه با توجه به تحقیقات دادسرا، گزارش ضابطین دادگستری و با اخذ اقرار از طرفین و شهادت شهود به پرونده ورود پیدا می کند.

تنظیم شکایت

در این مرحله دادگاه وارد رسیدگی در ماهیت شده و اقدام به صدور رای اعم از حکم و قرار می نماید. طبق قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه باید در رای خود، حضوری و غیابی بودن و قابلیت واخواهی، تجدیدنظر و یا فرجام و مهلت و مرجع آن را قید کند. لازم به ذکر است که نگارش اظهارنامه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

نگارش اظهارنامه

اظهارنامه نوشته ای است که مطابق مقررات قانونی تنظیم می شود و وسیله اعلام رسمی مطلبی به دیگری به قصد امکان اثبات اعلام آن مطلب به وی در آینده است. از کاربردهای دیگر اظهارنامه، تسلیم وجه یا مال یا سند یا هر چیز دیگری است که طرف مقابل ما از دریافت آن خودداری می نماید.

نکات مهم در نگارش اظهارنامه

شماره 1- مطلب را بصورت مفید و مختصر اعلام نماییم.

شماره 2- مشتمل بر توهین و افترا و نظایر اینها نباشد.

شماره 3- مهلتی را که به طرف مقابل برای انجام دادن کار و یا تحویل چیزی می دهیم باید مهلت متناسب و معقولی باشد.

شماره 4- در حد آنچه که ذی حق هستیم مطالبه حق کنیم و نه بیشتر از آن.

شهرداد

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.





:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: