درمان چاقی چیست؟
نوشته شده توسط : بارمان

امروزه با پیشرفتی که علم و تکنولوژی در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی داشته‌اند؛ دیگر کمتر کشوری با مشکل تامین خوراک مردم مواجه است. این پیشرفت به نحوی بوده است که اگر تا صد سال پیش قحطی یکی از دغدغه‌ها و عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی بوده، امروزه سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2025 چاقی اصلی‌ترین عامل مشکل‌ساز برای سلامتی در عرصه‌ی جهانی باشد.

از این رو، امروز قصد داریم تا در سایت ویکی درمان با ارائه این مقاله شما را بیشتر با خطرات و درمان چاقی آشنا کنیم.

ورزش موثرترین راه درمان چاقی

تعریف چاقی

در اولین گام در درمان چاقی باید با معنی و مفهوم چاقی آشنا شویم. در تعریف سازمان جهانی بهداشت؛ به فردی چاق اطلاق می‌شود که چربی‌ها به صورت مازاد و غیرطبیعی در بدنش انباشت و تجمع کرده‌اند. این عارضه، بر اثر بزرگ شدن توده‌های چربی به علت افزایش سلول‌های چربی و رسوب لیپیدها بروز می‌کند. که این امر علاوه بر این که ظاهر نامناسبی برای فرد ایجاد می‌کند؛ سلامت او را نیز به خطر می‌اندازد.

گفتنی است که متخصصان چاقی را بر اساس شکل ظاهری بدن به دودسته‌ی چاقی سیبی‌شکل و چاقی گلابی‌شکل تقسیم می‌کنند. چاقی سیبی‌شکل یا آندروئیدی، که بیشتر در آقایان اتفاق می‌افتد، به این صورت است که چربی‌ها بیشتر در قسمت تنه و شکم فرد تجمع می‌کنند و چاقی گلابی‌شکل یا همان چاقی گاینوئیدی، چاقی است که بیشتر مختص خانم‌ها می‌باشد در این نوع چاقی چربی‌ها بیشتر در ناحیه باسن و ران‌ها تجمع می‌کنند.

رژیم درمانی یکی از راه های درمان چاقی

روش‌های درمان چاقی

امروزه، روش‌های مختلفی برای درمان چاقی وجود دارد. این روش‌ها شامل ورزش، رژیم‌درمانی، جراحی، دارو درمانی و تغییر عادات نامناسب می‌شود. اما مسئله‌ای که باید بدانید این است که  هر روشی برای هر میزان چاقی مناسب نیست. به همین خاطر پزشکان از یک معیار به نام شاخص توده‌ی بدنی یا همان BMI، برای تشخیص میزان چاقی افراد استفاده می‌کنند.

BMI یا همان شاخص توده‌ی بدنی، نسبتی از قد به وزن است که بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

BMI=سانتی‌متر برحسبقد(سانتی‌متر برحسب)قدکیلوگرموزن

معمولاً به افرادی که شاخص توده‌ی بدنی آن‌ها بین 25 تا 27 می‌باشد توصیه می‌شود از روش‌های رژیم‌درمانی، ورزش و رفتار درمانی استفاده کنند. افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بین 27 تا 35 می‌باشد، در صورتی که چاقی با بیماری همراه است؛ علاوه بر روش‌های فوق باید از دارودرمانی نیز استفاده کنند. و توصیه پزشکان به  افرادی که شاخص توده‌ی بدنی آن‌ها بالای 35 است، کمک گرفتن از روش‌های جراحی است.

سخن آخر

چاقی یک بیماری است که علاوه بر آن که ظاهر نامناسبی را برای شما ایجاد می‌کند؛ خطرات زیادی را برای بدن شما به همراه دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود؛ اگر بر اساس معیارهایی که گفته‌شده در دسته‌ی افرادی هستید که اضافه‌وزن دارند. حتماً برای درمان چاقی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: درمان چاقی , ویکی درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: