انحصار وراثت چیست؟ گواهی آن چگونه صادر می شود؟
نوشته شده توسط : بارمان

مطابق قانون یکی از اثرات مرگ هر فرد، لزوم تقسیم ارث آن فرد است. تقسیم ارث باید در صورت وجود وصیت نامه طبق وصیت نامه تقسیم شود و در صورت نبود آن طبق قانون باید بین اعضای خانواده پخش شود. انحصار وراثت تمامی وراث و میزان سهم هر یک به شکل دقیق تعیین شود. در هر پرونده انحصار وراثت در مرحله اول باید مشخص شود افراد ارث برنده چه کسانی هستند. در این مقاله می خواهیم درباره مراحل انحصار وراثت صحبت کنیم؛ پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انحصار وراثت

چه کسانی از متوفی ارث می برند؟

کسانی که نسبت سببی یا نسبی با متوفی داشته باشند می توانند از متوفی ارث ببرند. نسبت سببی یعنی کسانی به سبب ازدواج با متوفی صاحب ارث می شوند مانند همسر، اما نسبی یعنی کسانی که رابطه خونی با متوفی داشته باشند مانند پدر، مادر و فرزند. وراث به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می شوند:

دسته اول: پدر، مادر، همسر فرزند

دسته دوم: پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر، برادر

دسته سوم: عمه، عمو، خاله، دایی و فرزندان آنها

هرکدام از این دسته ها به دسته پایینی اولویت دارند یعنی اگر افراد دسته اول زنده باشند، افراد دسته دوم ارثی نمی برند. نکته دیگر اینکه وراث فقط تنها درصورت پرداخت حقوق دیون و ترکه متوفی می توانند از متوفی ارث ببرند. حقوقی مانند دیون مالی متوفی، قیمت کفن میت، وصیت متوفی و غیره است. اگر از وکیل آنلاین برای مشاوره گرفتن درباره انحصار وراثت استفاده کنید مطمئن باشید که ضرر نمی کنید.

آیا داشتن وصیت می تواند وراث بر حق را از ارث محروم کند؟

خیر. اولا اگر کسی وصیت نامه ای تنظیم کرده باشد باید از نظر قانونی اعتبار داشته باشد یعنی قبل از فوت توسط یک وکیل دادگستری مراحل قانونی را طی کند. اما حتی اگر وصیت نامه اعتبار قانونی نیز داشت، مراحل انحصار وراثت هیچ تغییری نمی کند و در مرحله اول به کسانی که وارث بر حق هستند، ارث می رسد.

گواهی انحصار وراثت چگونه صادر می شود؟

برای صادر شدن گواهی انحصار وراثت باید مدارکی را به دادگاه ارائه و مراحلی را طی کرد. هر کدام از وراث یا حتی طلبکاران می توانند دادخواست انحصار وراثت به دادگاه شهری که متوفی در آن مستقر بوده تنظیم کنند. اگر محل استقرار متوفی نامعلوم بود شما می توانید به شورای حل اختلاف در شهری که شخص فوت کرده مراجعه کنید.

مدارکی که بابت انحصار وراثت باید تحویل دهید عبارتند از:

  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی
  • بعد از تایید پزشک قانونی باید گواهی فوت را از اداره ثبت احوال تحویل بگیرند و اصل آن را به شورای حل اختلاف ببرند.
  • شناسنامه وارث ها
  • تمام کسانی که مدعی انحصار وراثت هستند، باید اصل و کپی شناسنامه خود را به شورای حل اختلاف برده تا صحت آن تایید شود.
  • صدور استشهادیه محضر
  • شورای حل اختلاف بعد از بررسی مدارک و شواهد لیستی از وراث تهیه می کند و تمام کسانی که اسمشان در آن لیست است باید آن را امضا کنند؛ علاوه بر آنها، دو نفر به غیر از وراث باید این استشهادیه را امضا کنند.
  • دریافت گواهی نامه مالیاتی از اداره مالیات
  • کسانی که در فقره انحصار وراثت هستند باید لیستی از تمام اموال متوفی را تهیه کنند و به شورای حل اختلاف شهری که متوفی در آن ساکن بوده است تحویل دهند.

وکیل انحصار وراثت

برای انحصار وراثت وکیل بگیریم؟

انحصار وراثت فرآیند پیچیده و درازی دارد که ما پیشنهاد می کنیم حتما با کمک گرفتن از یک وکیل این فرآیند را طی کنید. پیشنهاد ما استفاده از خدمات مشاوره ای وکیل آنلاین شهرداد است. وکیل آنلاین هزینه بسیار کمتری نسبت به وکیل حضوری دارد. برای مشاوره گرفتن از وکیل آنلاین با شماره های مشخص شده در سایت شهرداد تماس بگیرید.

 





:: برچسب‌ها: انحصار وراثت ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
شهره در تاریخ : 1399/9/18/2 - - گفته است :

سلام لطفا درباره عمل زیبایی بینی بیشتر مطلب بذارید ممنون.



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: