نحوه طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی
نوشته شده توسط : بارمان

هنگامی که شخصی ملکی را از شخص دیگری خریداری می کند، می تواند از دادگاه بخواهد پس از انعقاد قرارداد ، مالک آن ملک را ملزم به تهیه سند رسمی کند. اگرچه در برخی از قراردادها زمان و تاریخ مشخصی با الزام به تنظیم سند رسمی در دفتر وجود دارد، اما اگر آن تاریخ در قرارداد پیش بینی نشده باشد ، به دلیل الزام قانونی برای ثبت این معاملات ، دادخواست تسویه حساب ممکن است بایگانی شده سند رسمی به دادگاه ارائه شد.

در این مقاله با شهرداد همراه باشید تا نکات مربوط به الزام به تنظیم سند رسمی را برای شما بیان کنیم.

 

الزام به تنظیم سند رسمی

هنگامی که شخصی ملکی را از شخص دیگری خریداری می کند ، می تواند از دادگاه بخواهد پس از انعقاد قرارداد ، مالک آن ملک را الزام به تنظیم سند رسمی کند. اگرچه در برخی از قراردادها زمان و تاریخ مشخصی برای تنظیم سند رسمی در دفتر وجود دارد ، اما اگر آن تاریخ در قرارداد پیش بینی نشده باشد ، به دلیل الزام قانونی برای ثبت این معاملات ، دادخواست تسویه حساب ممکن است بایگانی شده سند رسمی به دادگاه ارائه شد.

در دادخواستي كه مستلزم تهيه سند رسمي است ، خواهان خريدار مال است و خوانده شخصي است كه مال را از طريق سندي به شاكي فروخته است. اما گاهی ممکن است فروشنده مالک رسمی ملک نباشد ، یعنی در دفتر اسناد رسمی ، مالک ملک شخص دیگری باشد. در این حالت علاوه بر فروشنده ، باید نام مالک رسمی که در پرونده توافق شده نیز ذکر شود.

کلیه ادعاهای مربوط به دارایی باید به دادگاهی که در آن ملک واقع شده است ارائه شود.

نحوه صدور دستور اجرایی

پس از صدور و قطعی شدن حکم صدور سند رسمی ، قانون اجرای احکام صادر می شود و دادگاه ابتدا به طرف دعوا (صاحب رسمی املاک) اطلاع می دهد تا ظرف ده روز از زمان ابلاغ برای تنظیم پرونده در دفتر حاضر شود. افسر اسناد و تحویل اموال. انتقال به خریدار. اگر مالک رسمی در مهلت مقرر در دفتر حاضر نشود ، به درخواست رئیس دفاتر اسناد رسمی ، نماینده دادگاه به دفتر گزارش می شود و اموال را به خریدار منتقل می کند.

• دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی فقط برای املاک ثبت شده قابل بررسی است و برای املاک ثبت نشده ابتدا باید درخواست اثبات مالکیت ارائه شود.

• محکومیت متهم برای تنظیم سند رسمی ، خریدار را ملزم به پرداخت بهای (پول) نمی کند.

• در مورد الزام به تهیه سند ، اولین مرحله دادگاه بدوی استعلام از اداره ثبت در مورد آخرین وضعیت ثبت املاک و اینکه آیا نام مالک در پرونده یا املا ذکر نشده است یا خیر. رهن یا نگهداری می شود ، دادگاه وارد جلسه رسیدگی می شود. نمی تواند و پرونده را مختومه می کند.

• اگر صاحب رسمی اموال فوت کرده باشد ، باید از طرف وراث درخواست دادرسی کنید.

• دادخواست الزام به تنظیم سند باید دقیقاً مشخصات ملک از جمله پلاک ، آدرس و غیره را مشخص کند.

وجود مشکلات ثبت نام و موانع بدست آوردن اتمام کارها بهانه معتبری برای از بین بردن مسئولیت پرداخت غرامت تاخیر در انجام تعهد نیست ، بنابراین هنگام تنظیم سند رسمی ، دستور جبران تأخیر در انجام تعهد.

• اگر تقاضای اولیه شاکی الزام به تنظیم سند رسمی باشد و در جریان تحقیقات مشخص شود که دارایی توسط طلبکاران توقیف شده است ، می توان درخواست شخص متقاضی را برای رفع موانع آماده سازی مقام افزایش داد. سند درخواست اولیه

• علل تعهد دو دلیل مستقل نیستند. بلکه علت الزام به تنظیم سند رسمی یک علت اصلی و علت به دست آوردن فرم مجلس جداگانه و خاتمه کار ، این فرض است که هر دو پرونده باید با هم تنظیم شوند. زیرا اگر دادخواست مقدماتی بدون دلیل اصلی مطرح شود ، دادگاه بعداً نمی تواند آن را با علت اصلی یعنی تهیه سند رسمی سازگار کند. بنابراین ، یک سوال مقدماتی به تنهایی قابل قبول نیست.





:: برچسب‌ها: الزام به تنظیم سند رسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: